Summering
positive

90.2%

(7088 Omdöme)

Betyg: 4.6/5

neutral

4.9%

(383 Omdöme)

Antal omdöme: 7859

negative

4.9%

(388 Omdöme)

leveransen katastrof
rating 1 5 0.5

Måste finnas närmare utlämningsställen än Åhlens city. Vi är ett företag så tid är pengar och åka över halva stan för att hämta ut ett paket är inte värt det, till ett ställe som inte har bra parkeringsmöjligheter. Skulle önska större flexibilitet på leverans när man gör sitt köp.

Svar:

Hej,

Paketen skickas alltid till det närmaste ombudet enligt Schenkers fågelväg. Vi har tyvärr inte i dagsläget den tjänsten där man själv kan välja ombud redan i kassan.

Är det så att man har ett specifikt ombud som man vill att paket skickas till eller om man vill veta vilket ombud som paketen kommer att hämna på kan man alltid kontakta vår kundtjänst så kan vi kolla upp detta och även vid önskemål manuellt gå in och ändra till önskat ombud innan order skickas från oss. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Lång leveranstid
rating 1 5 0.5

Normalt idag tar det max 3 dagar till leverans oftast 2 dagar och t.o.m en dag i vissa fall. Här tog det 7 dagar. Skulle det behövas fler eller om någon går sönder så funkar inte den leveranstiden med byggare på plats om en komplettering behövs

Svar:

Hej Christer,

Vi skriver ut en beräknad leveranstid inne på varje enskild produkt och är då den leveranstiden som gäller.

Båda dina beställda varor har en beräknad leveranstid som är "Skickas inom 2-5 vardagar" vilket innebär att beställningen ska skickas inom den utsatta leveranstiden.

Din order skickades från oss på den 4:e leveransdagen vilket är inom ramen för den utsatta leveranstiden. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Lång leveranstid
rating 1.5 5 0.5
Lite väl lång leveranstid, mer än 12 dagar utan extra info från er (stod 5-10 dagar när ordern gjordes).
Ljustema.se
Färg inte enligt förväntan
rating 1 5 0.5
Färgen motsvarade ej beskrivning och förväntan. Den är inte gröngrå utan rent mossgrön.
Ljustema.se
Dyr frakt och retur
rating 1 5 0.5

Blev tvungen att göra en retur då skärmen ej passade och förstod då att den kostade 129 kr. Så har nu betalat 210 kronor (frakt + retur) för ingenting. Trist.

Svar:

Hej Linn,

Vi har inte fria returer utan vår returfraktsedel kostar 129:-, all information om vad som gäller vid ångrat köp står i våra köp och leveransvillkor som kan vara bra att ta del av innan man slutför din beställning. 

Vid retur så återbetalas man alltid hela köpesumman, dvs inklusive frakten om man returnera hela beställningen. 

Med vänliga hälsningar 

Annette

Ljustema.se
Retur
rating 1.5 5 0.5
Jag har returnerat lampan. Man är tvungen att köpa returhandlingarna för 129 kr. Jag har egentligen ingen synpunkt på att man måste betala för returen, men det hade varit enklare och smidigare om man skickade med returhandlingen från början och att man sen betalar för returen hos ombudet.
Ljustema.se
Ingen leverans
rating 1 5 0.5

Leveransen har tagit alldeles för lång tid, beställde för 2 veckor sedan och har fortfarande inte mottagit ordern. Men fakturan har jag ändå fått.

Svar:

Hej Annica,

Fakturan aktiveras och skickas ut till den angivna e-postadressen i samband med att paketen skickas från oss så normalt hinner fakturan komma via e-post innan produkten hinner till ombudet. 

Din paket ligger på ombudet för dig att hämta ut, avisering har skett till det angivna telefonnumret. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Fattades delar till lampan
rating 1 5 0.5
När vi packar upp lampan fattas det delar, fortfarande inte fått efter mer än en vecka.
Ljustema.se
Lampskärmar
rating 1 5 0.5
Har inte fått lampskärmarna ännu.
Ljustema.se
Höjt pris innan rea :-(
rating 1 5 0.5

Bra lampor men fult att ni höjer priserna innan Black Friday-rean!

Svar:

Hej John,

Vi har inte höjt några priser inför Black Friday, så det stämmer absolut inte.

Vi har däremot har vi haft lagertömning på en del produkter sedan vi flytta vårt lager och när dessa sålts slut har ordinarie pris gått in igen men vi har aldrig höjt ett ordinariepris över huvud taget inför någon kampanj. 

Du är mer än välkommen att skicka underlag på den artikel du menar på vi skulle ha höjt ordinariepris på. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Drygt att betala dyrt
rating 1 5 0.5

Att behöva betala 129:- enbart för själva retursedeln är drygt och fult av Ljustema. Man behöver ju utöver det även betala för att skicka en produkt i retur. När, inte sugen alls att handla här framöver.

Svar:

Hej Helena,

Nej, det stämmer inte. 

Det stämmer att vår retursedel kostar 129:-, när man beställer denna mailas denna ut till den angivna e-postadressen för kund att skriva ut och tejpa på paketen som man sedan lämnar in på ombudet. 

Jag förstår inte vad du menar med "Man behöver ju utöver det även betala för att skicka en produkt i retur"? Det finns ingen annan avgift. 

Du får gärna kontakta vår kundtjänst så får vi kika på detta, du kan maila till kundtjanst@ljustema.se eller ringa till oss på 042-72224

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Linnea Lampskärm med 10mm Rörfäste Ø50cm Beige
rating 1 5 0.5
Lampskärmen hade en vit paspoal uppe och nere som inte finns med på bilden. Synd, för jag valde just denna för jag inte ville ha vita paspoaler. Så ett råd till ljustema att uppdatera bilden så den stämmer med det man får. Artilelnumren var samma på bilden som på förpackningen, så det var inte fel vara skickad. Paspoalerna satt inte heller fast överallt. Limmet hade släppt.
Ljustema.se
Leverans
rating 1 5 0.5

Över tre veckors leveranstid

Svar:

Hej Ingalill,

Över tre veckors leveranstid stämmer faktiskt inte alls.

Leveranstiden på lampskärmen du beställt är "Skickas inom 2-10 vardagar" detta då de flesta lampskärmar sys upp per beställning hos Hallbergs. Ibland har de färdigställda lampskärmar som de kan skicka snabbare men oftast sys dem upp vid beställning och därav spannet på 2-10 vardagar. Vi skickade din beställning på den 9:de leveransdagen (fredagen) och du hade din lampskärm på måndagen därpå eftersom de inte levererar varor till ombud på helgen.

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Leverans
rating 1.5 5 0.5
Tog lång tid innan jag fick varorna.
Ljustema.se
Service
rating 1 5 0.5

Jag tycker det är märkligt att jag ska betala för en retursedel. Jag kommer inte att handla av er fler gånger. Sen tog det lång tid innan man fick varorna.

Svar:

Hej Susanne,

Det kostar alltid pengar att frakta varor sedan är det upp till varje enskilt företag om de vill ta betalt för fraktkostnaden eller ej. Vi erbjuder inte fria returer utan vår returfraktsedel kostar 129:- oberoende vilken vikt och volym paketen har som man vill skicka tillbaka, den faktiska fraktkostnaden vi blir debiterade är oftast betydligt mycket högre än de 129:- som vi tar i avgift.

All information om vad som gäller vid för retur står i våra köp och leveransvillkor som kan vara bra att ta del av innan man slutför sin order så att man har koll på vad som gäller.

Vad gäller leveransen så har de artiklar du beställt en leveranstid som är "Skickas inom 2-7 vardagar". Vi skickade din order från oss dag 5 vilket är inom ramen av den utsatta leveranstiden. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Undermålig kundpolicy
rating 1 5 0.5

Fick dåligt bemötande då jag reklamerade en liten skada. Fick veta att jag skulle klippa sladden för att få en ny lampa. Vad är det för miljöpolicy? Jag ansåg att vi skulle enas om en rabatt inför nytt köp men det avslogs.

Svar:

Hej AK,

Du skickade in en reklamation till oss med en bild på en smutsig lampfot, vi frågade dig då om det inte gick att tvätta bort detta. Du återkom då med svar om att du lycktas få bort smutsen men att du i samma skede upptäckte att en liten bit av färgen skavts av. Vi erbjöd dig då att vi antingen kunde skicka en ny lampfot på garanti och då ville vi ha en bild på avklippt sladd för kassering eller så kunde du få ett avdrag på priset. Men inget av detta var du intresserad av utan du ville ha en procentuell rabatt på nytt köp och vi meddelade då bara att det inte fungerar på så vis utan att det var något av de två alternativen som gäller. 

Jag kan inte se någonstans att vi skulle ha haft ett dåligt bemötande mot dig under våra konversationer så jag blir lite förvånad över ditt omdöme. 

Med vänliga hälsningar 

Annette

Ljustema.se
Fel produkt för mig. För dyrt att returnera
rating 1.5 5 0.5

Låg volt ej tydligt

Svar:

Hej Per-Olov,

Det står i rubriken för produkten du beställt, "Glödlampa E14 Lågvolt 16V Kron 4W 2-Pack" det står även i produktinformationen "Glödlampa i kronform, 16V 4W. Säljes i 2-pack" samt står det i specifikationerna.

Jag vet tyvärr inte riktigt hur mycket tydligare vi kan göra denna information. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Lång leverans
rating 1 5 0.5
????????
Ljustema.se
Lång leveranstid
rating 1 5 0.5

Fel leveransadress. Stämmer inte alls med min adress

Svar:

Hej Per-Arne,

När man lägger en beställning hos oss så är det alltid den folkbokförda adressen som läggs in som leveransadress.

Alla uppgifter står tydligt i kassan innan man slutför sin order och det är viktigt att man kontrollerar så att allt stämmer. Leveransadressen står även på ordererkännandet som skickas ut direkt efter lagd beställning och även denna är bra att kontrollera. Skulle något inte stämma så kan man alltid höra av sig till oss så hjälper vi mer än gärna till att göra ändringar i efterhand innan paketen skickas från oss.

Jag hoppas du trots allt är nöjd med dina varor =) 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Retur 129 kr
rating 1 5 0.5

Jag slarvade med måtten och lampskärmarna var förstora. Retur? Boka egen frakt på schenker och betala 129 kr är policyn.

Svar:

Hej Mari,

Det kostar alltid pengar att frakta varor sedan är det upp till varje enskilt företag om de vill ta betalt för fraktkostnaden eller ej. Vi erbjuder inte fria returer utan vår returfraktsedel kostar 129:- oberoende vilken vikt och volym paketen har som man vill skicka tillbaka, den faktiska fraktkostnaden vi blir debiterade är oftast betydligt mycket högre än de 129:- som vi tar i avgift.

All information om vad som gäller vid för retur står i våra köp och leveransvillkor som kan vara bra att ta del av innan man slutför sin order så att man har koll på vad som gäller.

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se