Köp och Leveransvillkor

Frakt och returer

Vi gör alltid vårt bästa med att försöka tillhandahålla väldigt bra service och snabba leveranser. Vi använder oss av Schenker för bästa service.

Schenker Ombud

Paketet skickas till ditt närmsta utlämningsställe (vanligtvis en matbutik, spelbod eller liknande). Du blir sedan aviserad via SMS var paketet ligger och hur du hämtar ut det.

Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14dagar, löser du inte ut ditt paket inom denna tiden är vi tvungna att debitera dig 295kr för för att täcka frakt, returfrakt samt administration. 

Om du har handlat via faktura justeras beloppet till 295kr på befintlig faktura för dig att betala in. Vid direktbetalning, så som kort, Swish och bankbetalning, återbetalas allt utom 295kr inom 1-3 bankdagar.

Glöm inte att ditt paket är personligt och du måste därför legitimera dig för att hämta ut ditt paket.

Ditt paket skickas per automatik till ditt närmsta Schenker utlämningsställe.

Önskar du få din leverans till ett särskilt utlämningsställe eller undrar vilket ditt närmsta utlämningsställe är, var vänlig kontakta vår kundtjänst eller klicka och sök Schenkers ombud här .

Vi har ingen möjlighet att ändra och/eller flytta paket efter de har blivit skickade utan måste få information om detta önskemål innan eller direkt i samband med att du gör din beställning, invänta alltid vår bekräftelse på att vi mottagit ditt önskemål.

Vi har en fast fraktavgift på 79kr inkl. moms vid köp under 1000:- oavsett storlek på din beställning.

Din order kan komma att delas upp i flera leveranser, detta för en säkrare leveransgång till dig.

Schenker Företagspaket/Hemleverans

Företagspaket skickas utan avisering och då måste ni vara tillgängliga att ta emot paketet vid leverans.

Hemleverans levereras direkt till dörren, Schenker kontaktar er och där efter bestämmer ni den tid som passar för utlämning av paketet under dagtid/kvällstid. Det krävs att man är på plats och kan ta emot det.

Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. 

Vid utebliven leverans av sändningen och paketet går i retur till oss debiterar vi 749:- för för att täcka frakt, terminalhyra, returfrakt samt administration. 

Vid val av hemleverans kan det förekomma avvikande transporttider även kallat turdagar på vissa orter med säsongs- och volymvariationer vilket innebär att alla orter i Sverige inte har daglig hemleverans. Klicka på länken nedan för att se vilka turdagar som gäller för ditt område.

Länk till turlista

Vi har en fast fraktavgift från 99kr inkl. moms oavsett storlek på din beställning.

Din order kan komma att delas upp i flera leveranser, detta för en säkrare leveransgång till dig. 

Leveranstid

Vi skriver ut en beräknad leveranstid på alla våra artiklar och den leveranstid som uppges på hemsidan är alltid beräknad på arbetsdagar och första arbetsdagen är dagen efter du gjort din order.

Alla beställningsvaror kommer att skickas direkt de inkommer till oss, vid lång leveranstid kommer det att meddelas vid köpet.

Retur

Skulle en retur vilja göras ber vi er att fylla i baksidan på följesedeln som medföljde i ditt paket. Du står själv för returfrakten vid öppet köp. 

Vår returfraktsedel beställer du via hemsidan och kostar 129:-, denna mailas ut till den angivna e-postadressen för dig att skriva ut. Du hittar den här. 

Retur måste skickas som företagspaket till Ljustema Sverige AB, Stenbrovägen 36, 25368 Helsingborg. Spara ditt inlämningskvitto – tänk på att du ansvarar för returförsändelsen! Vi ber er observera att vi inte hämtar returer som skickats till ombud. 

Observera! Ångerrätten (Öppet köp) gäller ej företagskunder eller på produkter som är kapade eller tillverkade på beställning enligt önskemål.

Observera att en returfraktsedel avser 1st kolli. Ska du returnera mer än 1st kolli måste du beställa en returfrakt per kolli.

Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. 

Saknad leverans

Tyvärr händer det ibland att paket kommer på villovägar hos vår speditör.

När ditt paket skickas från oss skickar vi även ut ett mail med en spårningslänk där du kan följa ditt paket. Skulle du inte fått ditt paket inom några vardagar kan du ringa till oss så att vi kan göra en sökning hos Schenker.

Om Schenker inte lyckas hitta det saknade paketet inom 30 dagar har du därefter rätt att anse det som förlorat och vi ersätter dig då med nya varor.

Innan du ringer till oss kan du även först själv söka efter ditt paket och se var ditt paket befinner sig. Detta gör du genom att skriva in ditt spårningsnummer överst på Kolli-ID via denna länk.

Priser

Alla våra priser på hemsidan är angivna i Svenska kronor och inklusive svensk moms (25%). (Om du är inloggad som företagskund visas priserna exkl. moms.)

Pris för frakt tillkommer på alla beställningar för hemleverans dag/kväll, företagspaket och beställningar under 1000:- till ombud.

Alla beställningar på hemsidan måste göras av personer över 18 år eller med målsmans tillstånd.

Betalning

Vi har ett samarbete med Walley som innebär att all betalning kan göras med antingen de vanligaste betalningskorten, Swish en banköverföring eller mot faktura. Fakturan går att få mot 30 dagar eller med avbetalning. 

Nyhetsbrev

I samband med din beställning och godkännande av våra villkor accepterar du att vi kan komma att skicka ut nyhetsbrev till dig.

Detta görs enbart av Ljustema genom samarbete med ett tredjepartsprogram för producering av nyhetsbrev.

Vill du inte ha nyhetsbrev från oss finns en länk i varje nyhetsbrev där du kan avregistrera dig.

Walleys Checkout

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet. Kort- och bankbetalning sker smidigt utan att du behöver lämna sidan. 

Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet.

För att kunna välja faktura eller delbetalning måste du ange din folkbokföringsadress som leveransadress och du ska ha fyllt 18 år vid beställningstillfället.

En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas.

Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

På https://www.walley.se/ kan du se alla dina obetalda fakturor från Walley.

Har du faktura eller betalningsfrågor vänligen kontakta Walley på tel: 010 161 01 00

För att se fullständiga villkor för Walleys Checkout se länkarna nedan:

Allmänna villkor för faktura och kontokredit
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

Distansavtalslagen

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Vi tar även steget längre och erbjuder alla våra kunder 30 dagars öppet köp! (se mer info nedan). Det enda du behöver betala är returportot.

Konto

I samband med ditt köp hos oss skapas ett konto som är knutet till din epost. Du får ett lösenord skickat till din epost när köpet är genomfört.

När du loggar in på ditt konto kan du enkelt följa din köphistorik hos oss.

Vi lämnar aldrig ut dina uppgifter till någon.

Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp på alla våra produkter.

Detta innebär att allt ni handlar på vår hemsida, kan ni i lugn och ro prova hemma. Skulle ni inte vara nöjda med produkten, är det bara att kontakta oss, fylla i retursedeln som sitter på baksidan av följesedeln och skicka tillbaka varorna inom 30 dagar. Vi godkänner inte returer som görs efter dessa 30 dagar.

Vi betalar tillbaka hela summan, inkl eventuell frakt och fakturaavgift, du betalar bara returportot själv.

Viktigt att tänka på:

-Samtliga produkter ska ligga kompletta i sin originalförpackning.

- Ingen tejp och inga fraktetiketter får fästas på originalförpackningen, utan endast på ytteremballage.

Om dessa kriterier inte uppfylls, eller vid skadad originalförpackning eller om originalförpackningen saknas görs ingen återbetalning eller kreditering.

Observera att om du mottager en trasig låda vid leverans vänligen kontakta vår kundtjänst innan retur av ångrat köp görs.

-Varor som är skadade eller har blivit defekta pga oaktsamhet kommer inte att krediteras.

-Varor som återsänds till ombud mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Observera! Ångerrätten (Öppet köp) gäller ej företagskunder eller på produkter som är kapade eller tillverkade på beställning enligt önskemål.

Reklamation

Har du mottagit fel produkt? Fått en transportskadad eller defekt vara? Vi beklagar verkligen detta! Kontakta vår kundtjänst omgående, kundtjanst@ljustema.se eller via telefon 042-72224 så hjälper vi dig ställa allt tillrätta! För att kunna genomföra reklamationen kommer vi med största sannolikhet att be dig maila foton till oss på det som är skadat eller trasigt. Skicka inte tillbaka något till oss utan att du kontaktat oss så vi kan hjälpa dig ersätta din felaktiga/trasiga vara! Skickar du tillbaka utan att kontaktat oss så ersätter vi dig inte för kostnaden av returfrakt.
Vid en reklamation ersätter vi varan med en reservdel eller en helt ny beroende på hur pass skadad varan är eller beroende på vad det är som inte fungerar. Detta kommer vi tillsammans överens om efter dialog med dig och leverantören. Ersättande reservdel eller vara skickar vi till dig helt kostnadsfritt. Du kommer få bekräftat av vår kundtjänst hur du ska göra med den trasiga varan.
Önskar du inte få en ny vara/reservdel utan vill häva ditt köp så är det inte längre en reklamation utan blir då ett ångrat köp. Läs villkor för ångrat köp ovan.

Garanti

Vi lämnar garanti enligt konsumentköplagen. För mer info gå in på www.konsumentverket.se

Vi lämnar alltid 2 års garanti på alla våra produkter. Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations- och materialfel. Kvitto skall kunna uppvisas vid garantianspråk. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Garantin täcker inte skador som våra produkter har orsakat eller kostnader som uppkommer vid installation och utbyte.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Ljustema.se´s kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Ljustema.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.