Köp och Leveransvillkor

Frakt och returer

Vi gör alltid vårt bästa med att försöka tillhandahålla väldigt bra service och snabba leveranser. Vi använder oss av DHL och Posten för bästa service.

DHL ServicePoint

Paketet skickas till ditt närmsta utlämningsställe (vanligtvis en matbutik, spelbod eller liknande). Du blir sedan aviserad via SMS var paketet ligger och hur du hämtar ut det. Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14dagar. Löser du inte ut ditt paket inom denna tiden är vi tvungna att debitera dig 249kr för för att täcka frakt, returfrakt samt administration. Detta sker i form av en faktura till beställningsadressen. Glöm inte att ditt paket är personligt och du måste därför legitimera dig för att hämta ut ditt paket.

Ditt paket skickas per automatik till ditt närmsta DHL utlämningsställe. Önskar du få din leverans till ett särskilt utlämningsställe eller undrar vilket ditt närmsta utlämningsställe är, var vänlig kontakta vår kundtjänst eller klicka och sök DHL ServicePoint här . Vi har ingen möjlighet att ändra och/eller flytta paket efter de har blivit skickade utan måste få information om detta önskemål innan eller direkt i samband med att du gör din beställning, invänta alltid vår bekräftelse på att vi mottagit ditt önskemål.

Vi har en fast fraktavgift på endast 39kr inkl. moms oavsett storlek på din beställning.

DHL Paket

DHL paket är tänkt till företag och hemma-hela-dagen privatpersoner. Paketet levereras direkt till dörren med avisering under dagtid. Det krävs alltså att man är på plats och kan ta emot det. Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. Telefonnummer till DHL är 0771-345345.

Vi har en fast fraktavgift på endast 89kr inkl. moms oavsett ordersumma.

Leveranstid

Leveranstiden ligger för produkter som finns i lager mellan 1 och 3 dagar.

Alla beställningsvaror kommer att skickas direkt de inkommer till oss, vid lång leveranstid kommer det att meddelas vid köpet.

Retur

Skulle en retur vilja göras ber vi er att fylla i baksidan på följesedeln som medföljde i ditt paket. Du står själv för returfrakten vid öppet köp. 

Ni bestämmer själv om ni vill skicka med Posten, DB Schenker eller DHL. Tänk på att det är kunden som ansvarar för paketet tills det anländer till oss.

Du kan även köpa en returfraktsedel av oss som vi skickar till dig per post. Du hittar den här. Totalkostnad för denna är 128kr inkl moms.

Finns det synliga skador på godset måste du anmäla detta till transportören när du tar emot godset. Telefonnummer till DHL är 0771-345345.

Priser

Alla våra priser på hemsidan är angivna i Svenska kronor och inklusive svensk moms (25%). (Om du är inloggad som företagskund visas priserna exkl. moms.)

Pris för frakt och betalningsavgift kan tillkomma. I så fall syns detta i kassan innan köpet genomförs.

Alla beställningar på hemsidan måste göras av personer över 18 år eller med målsmans tillstånd.

Betalning

Vi har ett samarbete med Klarna som innebär att all betalning kan göras med antingen de vanligaste betalningskorten, en banköverföring eller mot faktura. Fakturan går att få med avbetalning. 

Om Klarna

Kortbetalning

Det går bra att betala med kort. Vi accepterar VISA och MasterCard. Vi samarbetar med Klarna som uppfyller säkerhetskraven PCI/DSS för att garantera en säker hantering av era kort och personuppgifter. Kortnumret skickas genom en krypterad förbindelse direkt till banken och lagras aldrig hos oss. Vid beställning kommer beloppet ni handlat för reserveras hos er bank, sedan dras summan en dag efter att vi har levererat varan till dig.

 

Direktbetalning

Vi erbjuder Direktbetalning via Klarna checkout, pengarna dras direkt från ert konto.

 

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Ljustema.se överlåtna till Klarna. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. För företag 30 dagar. Om betalning inte är fullgjord senast på fakturans förfallodag debiteras förseningsersättning (näringsidkare) samt kostnader för betalningspåminnelse och inkasso enligt lag. Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
 
Vid frågor avseende fakturor vänligen kontakta Klarna direkt på telefonnummer 08 - 120 120 10 eller på https://www.klarna.com/se/kundservice

 

Delbetalning

Klarna erbjuder Dig att, efter godkänd kreditprövning som sker efter Du fyllt i personuppgifterna i Kassan, teckna ett kontokreditavtal på de villkor som framgår av de allmänna villkoren till bilagt kontoavtal. Ett kontoavtal innebär att Du får en kredit som Du kan använda till inköp hos till Klarna anknutna leverantörer. För varje tillfälle Du betalar till Klarna så kan Du disponera motsvarande kreditutrymme som Du amorterar för andra inköp under den tid som kontokreditavtalet gäller. Krediterbjudandet gäller det belopp som anges i kontoavtalet.

Kredittiden väljer Du genom att kryssa i det alternativ som passar Dig bäst. Du åtar Dig att inom kredittiden återbetala hela krediten. Det innebär att Du varje månad måste betala minst den summa som framgår av det val Du gjort. Självklart kan Du betala mer eller betala hela krediten på en gång utan att detta kostar något extra. Om Du vill utnyttja kontokrediten under kredittiden för andra köp kommer – för att krediten skall vara slutbetald inom den avtalade kredittiden den lägsta månadsbetalningen att höjas. Ju kortare kvarvarande kredittid desto högre lägsta månadsbetalning. Vill Du ha kvar samma lägsta månadsbetalning kan Du kontakta Klarna på telefon 08 - 120 120 10 och ansöka om förlängd kredittid. Av datatekniska skäl kommer Klarna, om Du utnyttjar kontokrediten för flera inköp att tills vidare fakturera Dig separat för de olika köpen. Självklart slipper Du i så fall att betala för mer än en aviseringsavgift per månad. Om Du inte särskilt meddelar Klarna kommer Klarna att för Din räkning att betala Ditt inköp hos Ljustema.se. Har Du några frågor så kan du ringa 08 - 120 120 10 för närmare information.

 

Distansavtalslagen

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.

Vi tar även steget längre och erbjuder alla våra kunder 30 dagars öppet köp! (se mer info nedan). Det enda du behöver betala är returportot.

PUL

Vi följer Personuppgiftslagen (http://www.pul.nu/lagtext.html) och all information vi får från kunder kommer inte spridas till tredje part.

Uppgifterna kan komma att användas för marknadsföring av Ljustema.se.

Öppet köp

Vi erbjuder 30 dagars öppet köp på alla våra produkter.

Detta innebär att allt ni handlar på vår hemsida, kan ni i lugn och ro prova hemma. Skulle ni inte vara nöjda med produkten, är det bara att kontakta oss, fylla i retursedeln som sitter på baksidan av följesedeln och skicka tillbaka varorna inom 30 dagar.

Vi betalar tillbaka hela summan, inkl eventuell frakt och fakturaavgift, du betalar bara returportot själv.

Viktigt att tänka på:

-Samtliga produkter ska ligga kompletta i sin originalförpackning.

-Vid skadad originalförpackning eller om originalförpackningen saknas görs ett avdrag med 20% av produktens värde.

-Varor som är skadade eller har blivit defekta pga oaktsamhet kommer inte att krediteras.

-Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Reklamation

Är din vara trasig eller är du på annat sätt missnöjd med ditt köp? Kontakta oss så kommer vi överens gemensamt om hur vi ska lösa det hela. Det är väldigt viktigt för oss att du känner dig nöjd med dina köpta varor.

Garanti

Vi lämnar garanti enligt konsumentköplagen. För mer info gå in på www.konsumentverket.se

Vi lämnar alltid 2 års garanti på alla våra produkter. Garantin gäller om någon vara, trots normal användning, skulle gå sönder. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations- och materialfel. Kvitto skall kunna uppvisas vid garantianspråk. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut. Garantin täcker inte skador som våra produkter har orsakat eller kostnader som uppkommer vid installation och utbyte.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Ljustema.se´s kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Ljustema.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.


Trustpilot