Hur kan vi hjälpa till?

Leveranser

När levereras min beställning?
Normalt har du din leverans inom 5 arbetsdagar men leveranstiden varierar beroende på vilken produkt du har köpt och leveranstid står inne på produkten du köpt samt när du kommer till kassan. Har du valt produkter med olika leveranstider så baseras leveranstiden på den produkt med längst leveranstid. 
Tänk på att leveransdagar alltid räknas i arbetsdagar då det inte finns någon postgång under helger och röda dagar. Så fort din beställning lämnat vårt lager skickas ett mail till dig med spårningslänk där du kan följa din försändelse.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Ditt paket ligger på ditt utlämningsställe i 14 dagar.
Om du inte hämtar ut ditt paket, oavsett anledning, så blir du debiterad 295,- enligt våra köp- och leveransvillkor.
Samma sak gäller om du inte är hemma för att ta emot leveransen om du valt hemleverans, du blir då debiterad 749:- enligt våra köp- och leveransvillkor.
Det finns möjlighet att förlänga tiden som ett paket ligger på ett utlämningsställe om den inte redan gått i automatisk retur till oss. Kostnaden för att förlänga tiden är 250:-
Om du har missat hämta ut ditt paket så skickar vi gärna om det till dig mot en ny fraktkostnad på 79,- om du hör av dig till vår kundtjänst. Debiteringen på 295,- för ej uthämtat paket kvarstår.

Kan jag byta utlämningsställe?

Önskar du ett specifikt utlämningsställe kan du skriva ett meddelande i rutan för meddelanden när du är i kassan.

Glöm inte klicka på "Spara meddelande".

Du kan också kontakta vår kundtjänst i direkt anslutning till att du genomfört din order.

Om din order inte är plockad och packad kan vi hjälpa dig att byta utlämningsställe.

Så fort din order är plockad är den också stängd för ändringar och då går det inte att byta utan den skickas då till närmsta utlämningsställe utifrån din leveransadress.


Jag har mottagit fel/trasig/defekt produkt, vad ska jag göra? 

Vi beklagar verkligen detta!

Kontakta vår kundtjänst omgående, kundtjanst@ljustema.se eller via telefon 042-72224 så hjälper vi dig ställa allt tillrätta!

För att kunna genomföra reklamation om något är trasigt kommer vi med största sannolikhet att be dig maila foton till oss på det som är skadat eller trasigt.

Skicka inte tillbaka något till oss utan att du kontaktat oss så vi kan hjälpa dig ersätta din felaktiga/trasiga vara!

Skickar du tillbaka utan att kontaktat oss så ersätter vi dig inte för kostnaden av returfrakt.

Du kommer få bekräftat av vår kundtjänst hur du ska göra med den trasiga varan.


Vilka leveransalternativ finns det att välja mellan? 

Hos oss kan du välja mellan följande leveransalternativ.

Schenker Ombud 

Paketet skickas till ditt närmsta Schenkerombud. Om du är osäker på viket som är ditt närmsta ombud kan du söka det här:

https://www.dbschenker.com/se-sv/om-oss/kundservice/soek-ombud

Schenker Hemleverans Dagtid 

Paketet levereras hem till dörren mellan 07:00-17:00. Du måste vara hemma för att ta emot och signera för leveransen. Avisering sker innan leverans.

Schenker Hemleverans Kvällstid 

Paketet levereras hem till dörren mellan 17:00-22:00 måndag - torsdag. Du måste vara hemma för att ta emot och signera för leveransen. Avisering sker innan leverans.

Schenker Företagspaket 

För dig som är företagskund kan du välja att få paketet skickat direkt till ditt företag. Ingen avisering sker innan leverans. 

Avhämtning i butik Helsingborg 

Hämta ditt paket i vår butik på Kastellgatan 2 i Helsingborg. Vi skickar ett sms till dig när din beställning är redo för avhämtning.

Skickas alltid mina beställningar från Ljustema?

Vissa produkter skickas direkt från leverantören.

Detta gäller exempelvis vissa stora lyktstolpar, betongfundament och andra stora eller väldigt tunga produkter.

Anledningen till detta är dels för att skynda på leveransen så du får din leverans så fort som möjligt, men också för att det kommer så bra emballerat redan från leverantören att det inte finns anledning för oss att packa om godset.

Beställer du fler produkter i samband med något som skickas direkt från leverantören så kan det bli så att du får två separata leveranser.

Du betalar aldrig någon extra fraktkostnad för detta och du blir meddelad om du skulle få separata leveranser.  


Jag har ångrat mitt köp, måste jag hämta ut paketet?
Ja, paketet måste alltid lösas ut.
Du har 30 dagars öppet köp och kan därför alltid ångra ditt köp och göra en retur till oss.
För att göra detta måste du hämta ut ditt paket och fylla i retursedeln som ligger i lådan.
Du kan sen skicka tillbaka paketet och får då dina pengar tillbaka för köp + frakt.
Du står själv för kostnaden av returfrakten, allt annat återbetalas. Vår returfraktsedel beställer du via hemsidan, du tittar den här.
Om du inte hämtar ut paketet utan låter det gå i retur till oss debiteras du 295kr för ej uthämtat paket enligt våra köp- och leveransvillkor. 

När skickas min order?

Tryck här för att se status för din beställning.

Förmodligen har en vara varit slut i lager och vi inväntar leverans från vår leverantör.


Företagsinformation

Ljustema.se
Ljustema Sverige AB
Stenbrovägen 36
253 68 Helsingborg
Sverige
Ring oss: 042 72224 (Vardagar 10-16.00)

Kontakta oss