Hur kan vi hjälpa till?

Vanliga frågor

Varför har jag inte fått någon faktura?
Walley hanterar våra betalningar till privatpersoner.
Om du har valt vanlig faktura med 30 dagars betalningstid så mailas din faktura, till samma mailadress som du uppgett vid beställningstillfället, i samband med att vi skickar din order från vårt lager.
Du kommer alltså aldrig få en faktura utan att din beställning är skickad och på väg till dig!
Observera att fakturan mailas från Walley och inte från oss. 
Skulle du inte ha mottagit din faktura kan det bero på att du skrivit och/eller stavat fel i mailadressen eller att den hamnat i din "Skräppost".
Kolla i din skräppost och finns den inte där så kontakta oss eller Walley så hjälper vi dig med en ny faktura.
Du når Walley på tel: 010 161 01 00 eller "mina sidor".
Har du valt att dela upp din betalning med Walley konto så samlas alla dina köp, oavsett var du handlar, och läggs på en och samma faktura som skickas ut månadsvis. 
Tänk på att det är ditt eget ansvar att ha koll på din faktura och att den betalas i tid. Vi står inte för några påminnelseavgifter vid sen betalning. 

När levereras min beställning?
Normalt har du din leverans inom 5 arbetsdagar men leveranstiden varierar beroende på vilken produkt du har köpt och leveranstid står inne på produkten du köpt samt när du kommer till kassan. Har du valt produkter med olika leveranstider så baseras leveranstiden på den produkt med längst leveranstid. 
Tänk på att leveransdagar alltid räknas i arbetsdagar då det inte finns någon postgång under helger och röda dagar. Så fort din beställning lämnat vårt lager skickas ett mail till dig med spårningslänk där du kan följa din försändelse.

Jag har ångrat mitt köp, hur gör jag en retur?
Ingen fara, du har alltid 30 dagars öppet köp när du handlar av oss som privatperson! Så länge din retur når oss inom 30 dagar så är det absolut inga problem att göra en retur. 
- Fyll i retursedeln som följer med i leveransen (baksidan av följesedeln). 
- Packa ner produkten/produkterna ordentligt och i samma skick som du mottog de. 
- Retur måste skickas som företagspaket till Ljustema Sverige AB, Stenbrovägen 36, 253 68 Helsingborg. Vi ber er observera att vi inte hämtar returer som skickats till ombud. Vår returfraktsedel kan du beställa via hemsidan för 129:-, denna mailas sedan ut till den angivna e-postadressen för dig att skriva ut. Du finner den här. 
- Betala din faktura eller flytta fram förfallodatumet så att fakturan inte hinner förfalla innan vi hanterat din retur. Detta gör du på "Mina Sidor" hos Walley: https://www.walley.se/
- När din retur är hanterad och klar meddelar vi dig detta per mail.
Du är ansvarig för paketet tills det att det når oss. Spara ditt inlämningskvitto.

Om du har betalt din beställning med kort eller direktbetalning kommer återbetalning göras via Walley, till samma kort/konto efter vi hanterat din retur.

Har du valt att betala med faktura kan du välja att antingen betala din faktura och få pengarna tillbaka efter det att returen blivit hanterad av oss.

Alternativt att du kontaktar Walley och skjuter fram förfallodatumet enligt instruktion ovan.

När din retur är hanterad så kommer fakturan att krediteras.

Tänk på att det är du som ansvarar för detta! Vi står inte för några påminnelseavgifter om fakturan förfallit innan vi har hanterat din retur.

Viktigt att tänka på vid retur: 

-Samtliga produkter ska ligga kompletta i sin originalförpackning.

- Ingen tejp och inga fraktetiketter får fästas på originalförpackningen, utan endast på ytteremballage. Om dessa kriterier inte uppfylls, eller vid skadad originalförpackning eller om originalförpackningen saknas görs ingen återbetalning eller kreditering. Observera att om du mottager en trasig låda vid leverans vänligen kontakta vår kundtjänst innan retur av ångrat köp görs.

-Varor som är skadade eller har blivit defekta pga oaktsamhet kommer inte att krediteras.

-Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Observera! Ångerrätten (Öppet köp) gäller ej företagskunder eller på produkter som är kapade eller tillverkade på beställning enligt önskemål.


Jag har mottagit fel/trasig/defekt produkt, vad ska jag göra? 

Vi beklagar verkligen detta!

Kontakta vår kundtjänst omgående, kundtjanst@ljustema.se eller via telefon 042-72224 så hjälper vi dig ställa allt tillrätta!

För att kunna genomföra reklamation om något är trasigt kommer vi med största sannolikhet att be dig maila foton till oss på det som är skadat eller trasigt.

Skicka inte tillbaka något till oss utan att du kontaktat oss så vi kan hjälpa dig ersätta din felaktiga/trasiga vara!

Skickar du tillbaka utan att kontaktat oss så ersätter vi dig inte för kostnaden av returfrakt.

Du kommer få bekräftat av vår kundtjänst hur du ska göra med den trasiga varan.


När skickas min order?

Tryck här för att se status för din beställning.

Förmodligen har en vara varit slut i lager och vi inväntar leverans från vår leverantör.


Kategorier

Betalsätt
Varför har jag inte fått någon faktura?
Walley hanterar våra betalningar till privatpersoner.
Om du har valt vanlig faktura med 30 dagars betalningstid så mailas din faktura, till samma mailadress som du uppgett vid beställningstillfället, i samband med att vi skickar din order från vårt lager.
Du kommer alltså aldrig få en faktura utan att din beställning är skickad och på väg till dig!
Observera att fakturan mailas från Walley och inte från oss. 
Skulle du inte ha mottagit din faktura kan det bero på att du skrivit och/eller stavat fel i mailadressen eller att den hamnat i din "Skräppost".
Kolla i din skräppost och finns den inte där så kontakta oss eller Walley så hjälper vi dig med en ny faktura.
Du når Walley på tel: 010 161 01 00 eller "mina sidor".
Har du valt att dela upp din betalning med Walley konto så samlas alla dina köp, oavsett var du handlar, och läggs på en och samma faktura som skickas ut månadsvis. 
Tänk på att det är ditt eget ansvar att ha koll på din faktura och att den betalas i tid. Vi står inte för några påminnelseavgifter vid sen betalning. 

Jag betalde min faktura efter den förfallit, måste jag ändå betala förseningsavgift?

Ja, det måste du.

Det är viktigt att du håller koll på förfallodatumet på din faktura.

Betalar du den efter betalningsdatumet förfallit kommer du bli debiterad förseningsavgift.


Varför har inga pengar dragits från mitt konto vid kort eller direktbetalning?

Om du har valt att betala med kort eller banköverföring så dras pengarna från ditt kort/konto först när din order skickas från oss.

Detta för din säkerhet så att du aldrig ska betala för något utan att få en leverans!

Skulle det inte finnas pengar på kontot den dagen beloppet ska dras så övergår köpet istället till en fakturabetalning och en faktura skickas automatiskt till dig från Walley.

Detta kostar dig inget extra och du har 30 dagars betalningstid. 


Visa mer
Leveranser
När levereras min beställning?
Normalt har du din leverans inom 5 arbetsdagar men leveranstiden varierar beroende på vilken produkt du har köpt och leveranstid står inne på produkten du köpt samt när du kommer till kassan. Har du valt produkter med olika leveranstider så baseras leveranstiden på den produkt med längst leveranstid. 
Tänk på att leveransdagar alltid räknas i arbetsdagar då det inte finns någon postgång under helger och röda dagar. Så fort din beställning lämnat vårt lager skickas ett mail till dig med spårningslänk där du kan följa din försändelse.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?
Ditt paket ligger på ditt utlämningsställe i 14 dagar.
Om du inte hämtar ut ditt paket, oavsett anledning, så blir du debiterad 295,- enligt våra köp- och leveransvillkor.
Samma sak gäller om du inte är hemma för att ta emot leveransen om du valt hemleverans, du blir då debiterad 749:- enligt våra köp- och leveransvillkor.
Det finns möjlighet att förlänga tiden som ett paket ligger på ett utlämningsställe om den inte redan gått i automatisk retur till oss. Kostnaden för att förlänga tiden är 250:-
Om du har missat hämta ut ditt paket så skickar vi gärna om det till dig mot en ny fraktkostnad på 79,- om du hör av dig till vår kundtjänst. Debiteringen på 295,- för ej uthämtat paket kvarstår.

Kan jag byta utlämningsställe?

Önskar du ett specifikt utlämningsställe kan du skriva ett meddelande i rutan för meddelanden när du är i kassan.

Glöm inte klicka på "Spara meddelande".

Du kan också kontakta vår kundtjänst i direkt anslutning till att du genomfört din order.

Om din order inte är plockad och packad kan vi hjälpa dig att byta utlämningsställe.

Så fort din order är plockad är den också stängd för ändringar och då går det inte att byta utan den skickas då till närmsta utlämningsställe utifrån din leveransadress.


Visa mer
Beställningar
Kan jag ändra, lägga till eller ta bort varor på min beställning?

Om du önskar göra några ändringar i din order måste du kontakta vår kundtjänst omgående.

Så länge din order inte är plockad och packad kan vi göra ändringar i den.

Är din order packad och redo för upphämtning har vi inga möjligheter att ändra något, likaså om din order är skickad.


Varför är varan som jag la i min varukorg slut när jag ska betala?

Vi reserverar din vara först när du klickat på slutför köp i kassan.

Därför kan det hända att någon annan hunnit köpa den sista artikeln innan du har checkat ut. 


Kan jag beställa som företagskund?
Absolut kan du det!
När du kommer till kassan väljer du "Betala som företagskund" och fyller i dina uppgifter. 
Din leveransadress baseras på ditt organisationsnummer, vill du välja en annan leveransadress kan du enkelt göra detta genom att klicka på "Vill du ange en annan leveransadress". Fakturan skickas via mail till den mailadressen du anger och betalningstiden är alltid 30 dagar.

Visa mer
Returer
Jag har ångrat mitt köp, hur gör jag en retur?
Ingen fara, du har alltid 30 dagars öppet köp när du handlar av oss som privatperson! Så länge din retur når oss inom 30 dagar så är det absolut inga problem att göra en retur. 
- Fyll i retursedeln som följer med i leveransen (baksidan av följesedeln). 
- Packa ner produkten/produkterna ordentligt och i samma skick som du mottog de. 
- Retur måste skickas som företagspaket till Ljustema Sverige AB, Stenbrovägen 36, 253 68 Helsingborg. Vi ber er observera att vi inte hämtar returer som skickats till ombud. Vår returfraktsedel kan du beställa via hemsidan för 129:-, denna mailas sedan ut till den angivna e-postadressen för dig att skriva ut. Du finner den här. 
- Betala din faktura eller flytta fram förfallodatumet så att fakturan inte hinner förfalla innan vi hanterat din retur. Detta gör du på "Mina Sidor" hos Walley: https://www.walley.se/
- När din retur är hanterad och klar meddelar vi dig detta per mail.
Du är ansvarig för paketet tills det att det når oss. Spara ditt inlämningskvitto.

Om du har betalt din beställning med kort eller direktbetalning kommer återbetalning göras via Walley, till samma kort/konto efter vi hanterat din retur.

Har du valt att betala med faktura kan du välja att antingen betala din faktura och få pengarna tillbaka efter det att returen blivit hanterad av oss.

Alternativt att du kontaktar Walley och skjuter fram förfallodatumet enligt instruktion ovan.

När din retur är hanterad så kommer fakturan att krediteras.

Tänk på att det är du som ansvarar för detta! Vi står inte för några påminnelseavgifter om fakturan förfallit innan vi har hanterat din retur.

Viktigt att tänka på vid retur: 

-Samtliga produkter ska ligga kompletta i sin originalförpackning.

- Ingen tejp och inga fraktetiketter får fästas på originalförpackningen, utan endast på ytteremballage. Om dessa kriterier inte uppfylls, eller vid skadad originalförpackning eller om originalförpackningen saknas görs ingen återbetalning eller kreditering. Observera att om du mottager en trasig låda vid leverans vänligen kontakta vår kundtjänst innan retur av ångrat köp görs.

-Varor som är skadade eller har blivit defekta pga oaktsamhet kommer inte att krediteras.

-Varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Observera! Ångerrätten (Öppet köp) gäller ej företagskunder eller på produkter som är kapade eller tillverkade på beställning enligt önskemål.


Jag har ångrat mitt köp, måste jag hämta ut paketet?
Ja, paketet måste alltid lösas ut.
Du har 30 dagars öppet köp och kan därför alltid ångra ditt köp och göra en retur till oss.
För att göra detta måste du hämta ut ditt paket och fylla i retursedeln som ligger i lådan.
Du kan sen skicka tillbaka paketet och får då dina pengar tillbaka för köp + frakt.
Du står själv för kostnaden av returfrakten, allt annat återbetalas. Vår returfraktsedel beställer du via hemsidan för 129:-, du finner den här.
Om du inte hämtar ut paketet utan låter det gå i retur till oss debiteras du 295kr för ej uthämtat paket enligt våra köp- och leveransvillkor. 
Observera! Ångerrätten (Öppet köp) gäller ej företagskunder eller på produkter som är kapade eller tillverkade på beställning enligt önskemål.

Jag har ångrat mitt köp och gjort en retur. Måste jag betala fakturan?
Har du valt att betala med faktura kan du välja att antingen betala din faktura och få pengarna tillbaka efter det att returen blivit hanterad av oss.
Alternativt att du kontaktar Walley och skjuter fram förfallodatumet genom att logga in på "Mina sidor" hos Walley: 
När din retur är hanterad så kommer fakturan att krediteras.
Tänk på att det är du som ansvarar för detta!
Vi står inte för några påminnelseavgifter om fakturan förfallit innan vi har hanterat din retur.
Observera! Ångerrätten (Öppet köp) gäller ej företagskunder eller på produkter som är kapade eller tillverkade på beställning enligt önskemål.

Företagsinformation

Ljustema.se
Ljustema Sverige AB
Stenbrovägen 36
253 68 Helsingborg
Sverige
Ring oss: 042 72224 (Vardagar 10-16.00)

Kontakta oss