Summering
positive

90.1%

(7156 Omdöme)

Betyg: 4.6/5

neutral

4.9%

(387 Omdöme)

Antal omdöme: 7946

negative

5.1%

(403 Omdöme)

Leverans
rating 1.5 5 0.5
För lång leverans
Ljustema.se
Dåliga returvillkor, tråkig färg
rating 1.5 5 0.5
Färgen stämmer inte med bilden, mycket mer klarrosa än den ser ut. Hög returavgift, större än kostnaden för skärmen. Kommer inte handla här igen.
Ljustema.se
Omdöme.
rating 1.5 5 0.5

Hutlöst pris och lång leveranstid.

Svar:

Hej,

Jag beklagar om priset och leveranstiden inte framgått tydligare i kassan innan du slutförde din order. 

Hoppas du trots allt är nöjd med dina ljuskällor!

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Lång väntan
rating 1.5 5 0.5
Tog alldeles för lång tid att få hem skärmen
Ljustema.se
Hemsk shoppingupplevelse
rating 1 5 0.5

Mycket dålig upplevelse av själva handelsplattformen då de har en räknare för olika produkter som räknar ner där det står: "Rabatten slutar om: " Har aldrig sett att det "rabatterade" priset slutar gälla när tiden gått ut, utan det känns snarare som att de istället försöker stressa och hetsa besökare till köp. De skulle mycket enkelt kunna omformulera meningen till något annat i still med "priset gäller minst till och med" ifall anledningen till räknaren var prismatchning mot konkurrenter.

Svar:

Hej Bertan,

Tack för ditt omdöme och din utförliga feedback! Vi tar detta till oss och jag håller med om att den upplevs som lurig eftersom vi prismatchar på nytt när tiden gått ut.

Vi håller på att kika på en annan lösning för detta, vi vill absolut inte att våra kunder ska känna sig lurade på något vis.

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Dyrt och dålig leveranstid
rating 1.5 5 0.5

Dålig service

Svar:

Hej Göran,

Vi skriver ut en beräknad leveranstid som gäller inne på varje enskild produkt. Den artikel du beställt har en leveranstid som är "Skickas inom 2-5 vardagar", detta innebär att vi ska skicka/lämna ut varan inom den utsatta leveranstiden. Jag ser att vi kontakta leverantören så att du kunde hämta ut din beställda vara direkt hos dem för snabbare hantering så det är väldigt tråkigt att höra att du upplever att du fått en dålig service. 

Vad gäller priset så är vi ibland dyrare än andra, det finns många olika anledningar till det och den främsta är att större butikskedjor kan hålla lägre priser eftersom de köper in större partier/volymer vilket gör att de får bättre marginaler än oss som är ett mindre familjeföretag. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Kostsamt att returnera
rating 1 5 0.5

Alltför problematiskt att returnera produkter, särskilt för billigare varor då det kostar 129 kr att få ut retursedel.

Svar:

Hej Mona,

Vi säljer allt från mindre ljusslingor till stora taklampor så för oss är 129:- en helt rimlig summa att ta i avgift eftersom vi fraktar mestadels större armaturer och den faktiska kostnaden som vi blir debiterade är bra mycket högre än de 129:- som vår retursedel kostar.

Sedan behöver man inte använda sig av vår retursedel, det går bra att returnera med valfri speditör. Det viktiga är att paketen returneras som ett företagspaket tillbaka till oss eller med frimärken adresserat till oss eftersom vi inte hämtar ut paket som hamnar på ombud.

Vad som gäller vid ångrat köp står i våra köp- och leveransvillkor som kan vara bra att ta del av innan man slutför en beställning.

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
leveransen katastrof
rating 1 5 0.5

Måste finnas närmare utlämningsställen än Åhlens city. Vi är ett företag så tid är pengar och åka över halva stan för att hämta ut ett paket är inte värt det, till ett ställe som inte har bra parkeringsmöjligheter. Skulle önska större flexibilitet på leverans när man gör sitt köp.

Svar:

Hej,

Paketen skickas alltid till det närmaste ombudet enligt Schenkers fågelväg. Vi har tyvärr inte i dagsläget den tjänsten där man själv kan välja ombud redan i kassan.

Är det så att man har ett specifikt ombud som man vill att paket skickas till eller om man vill veta vilket ombud som paketen kommer att hämna på kan man alltid kontakta vår kundtjänst så kan vi kolla upp detta och även vid önskemål manuellt gå in och ändra till önskat ombud innan order skickas från oss. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Lång leveranstid
rating 1 5 0.5

Normalt idag tar det max 3 dagar till leverans oftast 2 dagar och t.o.m en dag i vissa fall. Här tog det 7 dagar. Skulle det behövas fler eller om någon går sönder så funkar inte den leveranstiden med byggare på plats om en komplettering behövs

Svar:

Hej Christer,

Vi skriver ut en beräknad leveranstid inne på varje enskild produkt och är då den leveranstiden som gäller.

Båda dina beställda varor har en beräknad leveranstid som är "Skickas inom 2-5 vardagar" vilket innebär att beställningen ska skickas inom den utsatta leveranstiden.

Din order skickades från oss på den 4:e leveransdagen vilket är inom ramen för den utsatta leveranstiden. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Lång leveranstid
rating 1.5 5 0.5
Lite väl lång leveranstid, mer än 12 dagar utan extra info från er (stod 5-10 dagar när ordern gjordes).
Ljustema.se
Färg inte enligt förväntan
rating 1 5 0.5
Färgen motsvarade ej beskrivning och förväntan. Den är inte gröngrå utan rent mossgrön.
Ljustema.se
Dyr frakt och retur
rating 1 5 0.5

Blev tvungen att göra en retur då skärmen ej passade och förstod då att den kostade 129 kr. Så har nu betalat 210 kronor (frakt + retur) för ingenting. Trist.

Svar:

Hej Linn,

Vi har inte fria returer utan vår returfraktsedel kostar 129:-, all information om vad som gäller vid ångrat köp står i våra köp och leveransvillkor som kan vara bra att ta del av innan man slutför din beställning. 

Vid retur så återbetalas man alltid hela köpesumman, dvs inklusive frakten om man returnera hela beställningen. 

Med vänliga hälsningar 

Annette

Ljustema.se
Retur
rating 1.5 5 0.5
Jag har returnerat lampan. Man är tvungen att köpa returhandlingarna för 129 kr. Jag har egentligen ingen synpunkt på att man måste betala för returen, men det hade varit enklare och smidigare om man skickade med returhandlingen från början och att man sen betalar för returen hos ombudet.
Ljustema.se
Ingen leverans
rating 1 5 0.5

Leveransen har tagit alldeles för lång tid, beställde för 2 veckor sedan och har fortfarande inte mottagit ordern. Men fakturan har jag ändå fått.

Svar:

Hej Annica,

Fakturan aktiveras och skickas ut till den angivna e-postadressen i samband med att paketen skickas från oss så normalt hinner fakturan komma via e-post innan produkten hinner till ombudet. 

Din paket ligger på ombudet för dig att hämta ut, avisering har skett till det angivna telefonnumret. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Fattades delar till lampan
rating 1 5 0.5
När vi packar upp lampan fattas det delar, fortfarande inte fått efter mer än en vecka.
Ljustema.se
Lampskärmar
rating 1 5 0.5
Har inte fått lampskärmarna ännu.
Ljustema.se
Höjt pris innan rea :-(
rating 1 5 0.5

Bra lampor men fult att ni höjer priserna innan Black Friday-rean!

Svar:

Hej John,

Vi har inte höjt några priser inför Black Friday, så det stämmer absolut inte.

Vi har däremot har vi haft lagertömning på en del produkter sedan vi flytta vårt lager och när dessa sålts slut har ordinarie pris gått in igen men vi har aldrig höjt ett ordinariepris över huvud taget inför någon kampanj. 

Du är mer än välkommen att skicka underlag på den artikel du menar på vi skulle ha höjt ordinariepris på. 

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Drygt att betala dyrt
rating 1 5 0.5

Att behöva betala 129:- enbart för själva retursedeln är drygt och fult av Ljustema. Man behöver ju utöver det även betala för att skicka en produkt i retur. När, inte sugen alls att handla här framöver.

Svar:

Hej Helena,

Nej, det stämmer inte. 

Det stämmer att vår retursedel kostar 129:-, när man beställer denna mailas denna ut till den angivna e-postadressen för kund att skriva ut och tejpa på paketen som man sedan lämnar in på ombudet. 

Jag förstår inte vad du menar med "Man behöver ju utöver det även betala för att skicka en produkt i retur"? Det finns ingen annan avgift. 

Du får gärna kontakta vår kundtjänst så får vi kika på detta, du kan maila till kundtjanst@ljustema.se eller ringa till oss på 042-72224

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se
Linnea Lampskärm med 10mm Rörfäste Ø50cm Beige
rating 1 5 0.5
Lampskärmen hade en vit paspoal uppe och nere som inte finns med på bilden. Synd, för jag valde just denna för jag inte ville ha vita paspoaler. Så ett råd till ljustema att uppdatera bilden så den stämmer med det man får. Artilelnumren var samma på bilden som på förpackningen, så det var inte fel vara skickad. Paspoalerna satt inte heller fast överallt. Limmet hade släppt.
Ljustema.se
Leverans
rating 1 5 0.5

Över tre veckors leveranstid

Svar:

Hej Ingalill,

Över tre veckors leveranstid stämmer faktiskt inte alls.

Leveranstiden på lampskärmen du beställt är "Skickas inom 2-10 vardagar" detta då de flesta lampskärmar sys upp per beställning hos Hallbergs. Ibland har de färdigställda lampskärmar som de kan skicka snabbare men oftast sys dem upp vid beställning och därav spannet på 2-10 vardagar. Vi skickade din beställning på den 9:de leveransdagen (fredagen) och du hade din lampskärm på måndagen därpå eftersom de inte levererar varor till ombud på helgen.

Med vänliga hälsningar

Annette

Ljustema.se